Kloof tussen beleid en uitvoering
In de publieke sector bestaat vaak een kloof tussen beleid en uitvoering bij de ontwikkeling en implementatie van producten en diensten (regelingen, subsidies, voorzieningen). Deze kloof heeft niet alleen effect op de interne organisatie, maar ook op de inwoners. Onuitvoerbaar beleid leidt tot afstand tussen de overheid en haar inwoners. Inwoners hebben het gevoel dat ze verzanden in een brei van regels. De interne organisatie heeft het gevoel dat ze door de complexiteit achter de feiten aanlopen. Het ontwikkelen van beleid dat goed aansluit op de uitvoering kan de helpen bij het verkleinen van deze afstand. Interdisciplinaire samenwerking tussen beleidsmedewerkers en informatievoorziening is daarbij essentieel.
Voorwaarden
Laten we eens inzoomen op de producten en diensten van de lokale overheid.
Aan ieder overheidsproduct of -dienst zijn voorwaarden verbonden.
Deze voorwaarden zijn te verdelen in twee categorieën.
- Voorwaarden die aantoonbaar zijn via formele checks (bijvoorbeeld leeftijd en adres)
- Voorwaarden die aantoonbaar zijn via inhoudelijke checks (bijvoorbeeld indicatie huishoudelijke hulp)
Formele checks
Formele checks omvatten procedures waarbij gegevens worden gecontroleerd aan de hand van specifieke regels en richtlijnen. De formele checks kunnen worden gecontroleerd met gegevens uit verschillende bronnen, zoals de Basis Registratie Gebouwen, de Basis Registratie Personen, RDW (rijbewijzen, kentekens), Belastingdienst, Kamer van Koophandel, UWV, etcetera. Deze checks kunnen via API’s geraadpleegd worden om de juistheid en volledigheid van gegevens al tijdens de aanvraag te verifiëren.
Dus een groot deel van de voorwaarden is geautomatiseerd te checken. Dit neemt al een deel van de last weg bij inwoners. Op dit moment wordt van hen verwacht dat zij zelf de bewijslast bij deze bronnen ophalen en aanleveren bij de lokale overheid.
Inhoudelijke checks
Naast formele checks, kunnen er ook inhoudelijke checks gekoppeld zijn aan een product. De inhoudelijke check vereist menselijk interactie. Deze checks bieden de ambtenaar de mogelijkheid per individueel geval maatwerk te leveren. Door specifiek onderscheid te maken tussen formele en inhoudelijke checks kan een groot deel van de producten en diensten (landelijk) gestandaardiseerd worden op basis van de formele checks en toch ruimte laten voor de menselijke maat.
De kloof overbruggen
Een effectieve manier om de kloof tussen beleid en uitvoering te overbruggen is door bij opstellen van beleid al rekening te houden met het verschil tussen formele checks en inhoudelijke checks.
Samenwerking
Samenwerking tussen beleidsmedewerkers en informatiemanagement helpt bij het identificeren van taken die geautomatiseerd kunnen worden en die waar menselijke interactie nodig is. Beleidsmedewerkers kunnen op deze manier anticiperen op de mogelijkheid dat uitvoerende instanties deze gegevens kunnen raadplegen via API’s. Dit kan de aanvraagprocessen vereenvoudigen en stroomlijnen.
Formele checks automatiseren
Het automatiseren van formele checks biedt meerdere voordelen. Allereerst vermindert het de kans op menselijke fouten en inconsistenties bij gegevensverwerking. Dit verbetert de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van de gegevens. Ten tweede zorgt automatisering voor efficiëntie, waardoor tijd en middelen bespaard kunnen worden. Hierdoor kunnen uitvoerende instanties sneller en effectiever handelen.
Menselijke interactie
Het blijft natuurlijk belangrijk om de waarde van menselijke interactie te erkennen. Sommige taken vereisen nog steeds menselijke beoordeling en besluitvorming. Het is essentieel om een goede balans te vinden tussen geautomatiseerde en menselijke taken, om zo efficiëntie en kwaliteit te waarborgen.
Conclusie
In conclusie is het bewust onderscheid maken tussen formele en inhoudelijke checks van groot belang voor een vlotte en adequate beleidsuitvoering in de publieke sector. Het automatiseren van formele checks bieden voordelen zoals nauwkeurigheid, efficiëntie en besparing van middelen. De inhoudelijke checks bieden perspectief voor een menselijke maat. Een goede samenwerking tussen beleidsmedewerkers en informatiemanagers helpt bij het effectief implementeren van deze checks. Het vinden van de juiste balans tussen geautomatiseerde en menselijke taken is essentieel voor een succesvol beleidsontwikkelingsproces.
Zendd & Partners
Zendd onderzoekt samen met de partners Sdu, VHIC, Cafienne en Enable-U of er nu al mogelijkheden zijn de kloof tussen beleid en uitvoering te dichten.
- In de PDC van Sdu kijken we welke voorwaarden te classificeren zijn als formele checks
- Enable-U checkt welke van deze formele checks via integratie nu al opvraagbaar is
- Het casemanagement systeem Cafienne kan onderscheid maken tussen geautomatiseerde en menselijke taken. Dit is de basis voor het afhandelen van aanvraagproces
- VHIC definieert per product of dienst een apart zaaktype. Per status worden de checks gedefinieerd
Beoogd resultaat: zelfbedieningssysteem voor inwoners.
We zijn op zoek binnen gemeenten naar bestuurders, beleidsmakers, informatiemanagers, applicatiebeheerders en medewerkers publiekszaken om gezamenlijk in samenwerking een goede oplossing te maken.
Wil je meedenken? Schrijf je dan in op de nieuwsbrief van
#overheid #dienstverlening #vertrouwen #innovatie #gemeente #digitaletransformatie